Vandringsslingor

Våra vandringsslingor

Vi har gjort tre st vandringsslingor här runt Ullstorp och de är på 2, nästan 3 och 4 km.

Gröna Ullstorps-slingan, 2 km

Green-trail-Grönaslingan-Ullstorpsstugor

Slingan börjar framför Ullstorps Reception. Följ våra gröna markeringar. Gå på vägen som leder till Kvarndammen och vattenfallen vid Ullstorps Stugors infart, det finns gröna markering utefter hela slingan.

Ta till vänster efter vattenfallet och följ grusvägen uppför en backe, efter en liten stund kommer du att se Skåneledens oranga markeringar ner till höger.

Följ de oranga och våra gröna markeringar ner genom bokskogen, över några spångar i våtområdet i dalen och sedan uppför en backe.

Väl uppe, kommer du fram till ”stora vägen” (asfaltvägen), följ den till höger (Skåneledens oranga markeringar går rakt fram) sedan viker du av till höger igen på ”vår” grusväg. Du ser skylten ”Ullstorps Stugor 1km” på vänster sida.

Följ vår grusväg mellan fårhagarna tills du kommer fram till Kvarndammen och vattenfallen igen,

Gå in på vår väg till vänster i korsningen och sedan ser du Ullstorps Stugor och du är ”hemma” igen.

Röda Ullstorps-slingan, 2,8 km

Slingan börjar framför Ullstorps Reception. Följ våra röda markeringar. Gå förbi baddammen, fortsätt upp mot Bergshus, det finns röda markering utefter hela slingan. Ta till vänster efter ”Danskarnas hus” (det lilla röda huset som ligger efter Bergshus).

I nästa vägkors tar du till höger och fortsätter vägen fram.

Gå genom grinden in i hagen, följ stigen genom hagen och ut genom nästa grind.

Glöm inte att stänga grindarna efter dig.

Följ stigen och våra röda markeringar, den blir efter en stund en gammal skogsväg fortsätt tills du ser en röd pil, där ska du svänga ner till vänster på en liten skogsstig, fortsätt över en liten bro.

Sedan kommer du upp på en ny skogsväg, här ser du gula markeringar (Frostavallens 5 km spår). Följ våra röda och de gula markeringarna. Efter en tag viker båda markeringarna av från skogsvägen och upp på en utsiktsplats, det är en ganska brant stig uppåt. Väl uppe är det en fantastisk utsikt över Bergshus, Alestugan, Bokestugan och Ullstorps hagar. Snart kommer ni fram till vindskyddet. Här kan ni fika, vila och grilla!!

Slingan fortsätter genom bokskogen uppe på åsen. • sen kommer ni fram till en grusväg och här går den gula leden till högen men ni ska följa våra röda markeringar till Vänster. Nerför backen. Här ser ni vår skylt Ullstorps Stugor! Följ grusvägen till vänster förbi vattenfallen och kvarndammen och snart ser ni Ullstorp Stugor och ni är ”hemma” igen!